det mener plantebranchen om

klima
mærkning

Flere af Plantebranchens medlemmer klimamærker allerede i dag deres produkter, og deres erfaringer er gode, men Plantebranchen støtter et statskontrolleret, objektivt mærke, da et sådan vil øge seriøsitet, troværdighed og genkendelighed.

klimamærkning

Ifølge Fødevareministeriet er formålet med klimamærkning først og fremmest at guide forbrugerne til at tage det grønne valg, når de køber ind. At gå fra en overvejende animalsk til en mere plantebaseret kost.

Et kommende klimamærke skal se sagen fra et forbrugerperspektiv, og det er Plantebranchens anbefaling, at den kommende klimamærkning skal baseres på Concitos ‘Den store Klimadatabase’, som netop tager sit udgangspunkt i forbrugeren. Styrkerne ved ‘Den store Klimadatabase’ er særligt, at den allerede er ganske udbredt og kan danne grundlag for senere klimamærkningsordninger inden for foodservice og grossister, samt at den kan bruges til klimaberegning af opskrifter og måltider.

polar bear 4698589 1280
demonstration 4193109 1920

Klimamærket skal være gennemskueligt og forbrugerfokuseret

Plantebranchen er fortaler for et simpelt, gennemskueligt og forbrugerfokuseret klimamærke. Hvis en klimamærkning skal være effektiv, er det nødvendigt, at mærket udarbejdes med forbrugeren i centrum, så det motiverer forbrugeren til at skifte klimabelastende fødevarer som kød og mejeriprodukter ud med flere grønne fødevarer. I forlængelse fremhæver Plantebranchen vigtigheden af, at mærkningsordningen går på tværs af fødevarer. Med en sådan mærkningsordning på tværs bliver det lettere for forbrugeren at gennemskue, at det er et bedre klimavalg at vælge mere plantebaseret.

Vil du vide mere?

Er du nysgerrig efter at vide, hvad Plantebranchen mener om andre aktuelle emner? Ræk ud til sekretariatet og få svar!