GROeD 10 scaled

Mød GRØD: “Hvis vi skal ændre folks adfærd, så skal det smage godt”

Torvehallerne i København summer af liv og jul, og Lasse Skjønning Andersen, CEO og stifter af GRØD, møder Julie og Freya fra Plantebranchen foran disken i den travle restaurant. Du kender GRØD fra deres restauranter, produkter i detail samt kogebøger. Kæden har haft kæmpe succes gennem tiden og begynder også at kigge udenfor landegrænserne – så der er fart på, fordi GRØD går nemlig ind for én ting, og det er, at der skal være grød til alle og til folket!

Hvad betyder det plantebaserede område for GRØD?

Da restauranten åbnede i 2011, var der mere animalsk på menuen, end der er i dag. Samfundets tema var slet ikke der, hvor vi er nu – udviklingen hos GRØD har været drevet af flere faktorer, selvfølgelig den grønne bølges generelle fremdrift og forbrugernes dertilhørende efterspørgsel, men også mere specifikt af sommeren 2018, fortæller Lasse. Den sommer som mange særligt husker: tørke, hedebølger, brande og generelt et vejr og klima som gjorde indtryk på både Danmark og resten af verden.

I sin natur er grød baseret på planter
– så det er en del af vores DNA

Lasse Skjønning Andersen, CEO, GRØD

Den sommer udløste det sidste skub for Lasse og for GRØD; for at gøre noget mere aktivt for at passe på vores klima. Lasse fortæller, at det har været en spændende rejse at lære, undersøge og sætte sig ind i denne handlen – men at der også er komplekst at gøre det rigtige for både producenter og forbrugere.

Madkultur og madvaner er et sted i dag, som trænger til forandring

Den grønne omstilling er kompleks, og det i sig selv er ikke motiverende, mener Lasse – men han tvivler derimod ikke et sekund på, at fremtiden er meget mere plantebaseret, og at vi om x antal år ser tilbage på nutiden og spørger os selv, hvorfor der ikke skete noget mere noget hurtigere. Hvor placerer GRØD sig så i denne omstilling?

Lasse og GRØD ønsker dialog, debat og kommunikation – mellem alle slags mennesker på tværs af landet. GRØD skal ikke være et niche-storby-produkt – og det skal planterig mad heller ej. Den gennemsnitlige kunde hos GRØD er måske nok en ung kvinde fra de større byer, men det er vigtigt for GRØD at appellere til masserne og en divers dansk forbruger.

GRØD ønsker ikke at indtage en radikal position i den plantebaserede dagsorden – de mener, at standpunktet er vigtigt, og at nogen bestemt skal gøre det. Hos GRØD vil fremgangsmåden for at imødekomme deres grønne værdier for nogen måske synes mere underspillet. Her skal der ikke være stærkt optegnede poler eller markedsføring som eksplicit fremhæver det veganske; derimod er det smagen, som er i fokus, og sådan bliver det ved med at være, lyder det fra Lasse. GRØD ser sig selv som en nuanceret, midtersøgende stemme, som har en pragmatisk tilgang til omstillingen.

Tiltagene er dog bestemt ikke i den uambitiøse ende af skalaen af den grund – tværtimod. F.eks. har GRØD udskiftet al mælken i deres havregrød fra sødmælk til plantemælk uden at kommunikere det eksplicit, men det har været en vigtig intern beslutning, som har gjort en betydelig forskel for deres CO2-aftryk. Det er altså godt og vel 50.000 portioner havregrød, som serveres om året!

Hvis vi skal ændre folks adfærd,
så skal det smage godt

Lasse Skjønning Andersen, CEO, GRØD

Passion står bag GRØD

Hvad var egentlig startskuddet på GRØD, som det brand, vi kender i dag? Lasse fortæller, at det blev født ud af hans passion for produktet samt en aha-oplevelse på egen krop. Derudover er GRØD-konceptet i sig selv inspireret af det gamle, nordiske køkken samt af etablerede kokke og køkkener som Claus Meyer, NOMA og Geranium.

GRØD skal kommunikere rummelighed,
og omfavne forskellige tilgange til livet

Lasse Skjønning Andersen, CEO, GRØD

Da corona ramte, var der brug for en omsadling – nu gik de all in på forretningsplanen med detail, fordi omsætningen i restauranterne led under restriktionerne. I detail er GRØD i skrivende stund mere end aktuelle, og Lasse glæder sig til at følge markedet, som er i vækst.

Hvorfor er GRØD og Plantebranchen et match?

Lasse fortæller, at der helt sikkert et uudnyttet potentiale for GRØD hos Plantebranchen og nogle muligheder, som venter på at blive grebet. Han fremhæver, at det er dejligt at se en forening med en vis tyngde og gennemslagskraft på trods af en kort levealder. Arbejdet med at påvirke politikere, samarbejde på tværs og påvirke industrien er benarbejdet for denne agenda, afslutter Lasse.

Hos Plantebranchen anerkender vi GRØDs vigtige bidrag til den grønne bevægelse i Danmark, og vi tror på, at alle indgangsvinkler til kommunikation, forretning og fremgangsmåde er nødvendige i det store billede. Vi er glade for at have GRØD med som en vigtig medlemsvirksomhed i food-service-segmentet.

Stort tak til CEO Lasse Skjønning Andersen for at stille op til medlemsportrættet fra GRØD.

Mød også KlimaMad.DK

Mød også Bælg

Vil du også have besøg af sekretariatet og blive månedens medlem? Vi kan tage udgangspunkt i en bestemt vinkel eller blot et generelt visit, det vil kun være en absolut fornøjelse for os at komme forbi. Tag fat på medlemschef Julie på julie@plantebranchen.dk og hør mere!

Du er måske også interesseret i