EmptyName 2 scaled

Pressemeddelelse: KMC melder sig ind i Plantebranchen

Brancheforeningen Plantebranchen får nyt, stort medlem ombord, når ingrediensvirksomheden KMC melder sig ind i foreningen pr. 1/10/22.

Målet med medlemskabet er ifølge Hugo Nielsen, CCO hos KMC, at drage fordel af Plantebranchens stærke netværk inden for segmentet samt at bidrage til foreningens arbejde med at fremme dagsordenen på politisk plan.

Om forventningerne til brancheforeningen udtaler Hugo Nielsen: “Det er oplagt for KMC at være en del af Plantebranchen, som netop arbejder systematisk med at øve indflydelse på en sektor, der er interessant for KMC’s forretningsgrundlag. Hos Plantebranchen møder vi andre plantebaserede aktører, og vi får mulighed for at påvirke de politiske processer, som er nødvendige for at accelerere omstillingen til et mere plantebaseret fødevaresystem.”

Som led i KMC’s cirkulære forretningsmodel, hvor hele kartoflen udnyttes, udvikler ingrediensvirksomheden et nyt, grønt protein, som virksomheden har store forventninger til i fremtiden. Kartoffelprotein er en sidestrøm fra stivelsesproduktionen, og KMC har som den første virksomhed formået at give proteinet en struktur, som tillader, at det kan erstatte animalske ingredienser i fødevarer.

“KMC’s ophav er plantebaseret, og vi har længe arbejdet med plantebaserede produkter inden for blandt andet ost, vingummi og dressinger. Med vores stærke fokus på udviklingen af tekstureret kartoffelprotein skaber vi nye spændende muligheder for planterige kødlignende produkter, og strategien understreger KMC’s overbevisning om, at den plantebaserede sektor er kommet for at blive. Vi har en ambition om forsat at positionere os som en stærk aktør inden for segmentet og er i den sammenhæng spændte på samarbejdet med Plantebranchen,” udtaler Carsten Kirkegaard Jensen, Head of Strategic Projects om KMC’s forventninger til den plantebaserede udvikling.

Netop derfor er Plantebranchen glade for at byde velkommen til KMC, som har en erklæret målsætning om at bidrage til den grønne omstilling. “KMC’s kartoffelprotein har potentiale til at revolutionere den plantebaserede produktkategori ved at forbedre strukturen og de ernæringsmæssige kvaliteter af planterige kødlignende produkter, og som en del af Plantebranchens fællesskab med 80 andre progressive producenter er der grobund for værdifuldt samarbejde om at udvikle vores fælles dagsorden”, udtaler Frederik Madsen, sekretariatschef hos Plantebranchen.

Du er måske også interesseret i