Klimamad.dk og eksport event 7 scaled

Mød KlimaMad.DK: Klimavenlige madvarer og kærlighed for netværk

I oktobers medlemsportræt kan du møde den danske virksomhed KlimaMad.DK. Blandt vilde paranødder, traditionelt dyrket quinoa og arbejde for klimaet, sidder Jacob Lænsø og hans team i hjertet af Agro Food park i Aarhus.

Julie, Nanna og Freya fra sekretariatet er taget til Aarhus for at besøge KlimaMad.DK. Jacob, direktøren af virksomheden, tager hjertevarmt imod os i receptionen af det imponerende Agro Food Park som ligger blandt luft og marker, og er intet mindre end et kæmpestort branchespecialiseret erhvervscenter indenfor landbrugs- og fødevarevirksomheder. Her holder Klimamad.DK til i det daglige.

På ingen tid når vi rundt om det hele direkte fra et mødelokale i toppen af Agro Food Park – klimaambitioner, virksomhedsfilosofi, social- og miljømæssig bæredygtighed og ansvarlighed. Vi ser billeder fra producenterne i f.eks. de urørte skovområder i den nordlige del af Bolivia, og vi hører om fremtidsdrømme og nye produkter i pipeline. Alt imens vi selvfølgelig smager på paranødder fra de kubiske, indbydende indpakninger.

Grønne værdier og klimavenlige standarder

KlimaMad.DKs ambition er at undgå at bidrage til destruktion af den sidste vilde natur – og når man siger dét, så forpligter man sig til også til at kigge på andre områder end blot Danmark, understreger Jacob.

KlimaMad.DK beskæftiger sig med klimavenlige fødevarer, og de parametre som de forholder sig til er f.eks. om hvorvidt fødevaren understøtter en høj grad af biodiversitet – hvilket er alfa omega for KlimaMad.DK. Dernæst fokuseres der også på CO2-udledning, hvor KlimaMad.DK ønsker at være frontløber på en lav CO2-omkostning for menneskets fødevarerelaterede aktiviteter.

Men hvorfor er det godt med fødevarer fra den anden side af kloden?

Hvordan er det klimavenligt at tage fra regnskoven? Tænker man straks – måske med henblik på især transport, fordi vi jo alle ved det generelt er positivt at spise lokalt. De fleste læsere på Plantebranchen er i hvert fald ikke med direkte på linjen fra Bolivia, så vi tør godt skære over en kam og sige at det nok hverken kan tælle som lokalt for dig som læser med eller for os som var til stede – så det spurgte vi selvfølgelig om.

Jacob forklarer, at paradoksalt nok, sikrer vi de mennesker som lever i og af regnskoven, og på den måde har vi givet de selvsamme folk en slags modstandsdygtighed overfor det som er nemt at sige ja til: nemlig at sælge sin skov – hvilket er tilfældet i f.eks. Brasilien, hvori den vilde natur erstattes af intensiv landbrug.

Dog leder KlimaMad.DK også efter lokale leverandører på andre typer af fødevarer (f.eks. nævnes æblevin) i forbindelse med at udvide produktsortimentet akkurat nu – så læser du med, og har danskproducerede, klimavenlige fødevarer som matcher KlimaMad.DK, så tøv ikke med at række ud til dem.

Vi arbejder ud fra præmisser som siger,
at vi skal lade naturen lede os.
I stedet for “fra jord til bord” er det nu:
“Fra natur til bord”

JACOB LÆNSØ, CEO, KLIMAMAD.DK

Bæredygtig marketing

På den måde kan KlimaMad.DK claime sin klimavenlighed – med forbrugerombudsmanden i ryggen.

Denne klimavenlighed er nemlig også en del af markedsføringen på produktet, som f.eks. kan ses i form af et diagram på siden af emballagen, hvor produktet sammenlignes med et lignende produkt – f.eks. den vildtvoksende paranød vs. mandler. CO2-udledningen på transport og emballage er også inkluderet i graferne. Deraf bliver forbrugeren oplyst og inddraget i disse overvejelser og stillingtagen om ansvarlighed overfor klima og mennesker.

Netværk på stor og lille skala

Helt ligesom vi hørte fra Bælg tilbage i septembers medlemsportræt, så understreger Jacob vigtigheden af netværk. Det er simpelthen en nødvendighed for Klimamad.dk, fortæller han. I Plantebranchen arbejder vi tredelt, hvoraf vores ene kerneværdi netop er fællesskab, så på den front er vi fuldstændig enige. At høre direkte hvor vigtigt det her er for den enkelte virksomhed, er meget værdifuldt og giver blod på tanden til at styrke det endnu mere i den grønne branche.

Sammen er vi stærke
Hver for sig står vi svagt

JACOB LÆNSØ, CEO, KLIMAMAD.DK

Lige ved KlimaMad.DKs kontor, møder vi Lars Visbech Sørensen, CEO i Food & Bio Cluster, som har en lang række medlemmer selv, herunder Plantebranchen og KlimaMad.DK. Jacob og Lars snakker om værdien af netværket, og fremhæver også hvor givende det er at have hinanden tæt på i fysiske rammer som hos Agro Food Park.

Stod det til Jacob, så er hele medlemsportrættet dedikeret til netop denne essens: netværk. Det fuldender også historien om KlimaMad.DK på en perfekt måde, da vi som virksomheder med grønne ambitioner har brug for hinanden på alle niveauer nu og i fremtiden – og lad dét være den afsluttende note og en opfordring til at søge netværket, fællesskabet og forbindelsen omkring dig!

Tak til Jacob Lænsø fra KlimaMad.DK for at åbne dørene for os. Er du og din virksomhed interesseret i at være i fokus i et medlemsportræt, kontakt medlemschef Julie.

Du er måske også interesseret i