07 scaled

Mød Planteslagterne: Landegrænserne kan ikke holde på plantekød fra Vesterbro

Månedens medlemsportræt er 3 herlige gutter og deres team i virksomheden Planteslagterne. Denne gang rejser sekretariatet ikke så langt ud i verden, fordi vi deler nemlig kontor med dem i kontorfællesskabet Republikken i København. Produktionen er dog ikke til at finde her, ej heller er en stor del af deres varer – de er nemlig ude i de udenlandske kølediske. Læs med, når vi taler med Planteslagterne om eksport, foodservice, og hvordan det er at være plantebasereret producent anno 2023!

Plantefars og deller i tysk emballage

Efterhånden har de fleste plantemads-interesserede smagt – eller i hvert fald hørt om – de gode, smagsrige produkter fra Planteslagterne. Planteslagterne startede i et køkken på Vesterbro i 2018, og i dag sidder vi og taler med Henrik Have Christensen (co-founder og CCO) og Emil Andersen (co-founder og CEO) om Planteslagternes fremtidsplaner, som rummer mere end blot Danmark.

Hvis vi gerne vil leve af at gøre en forskel,
så skal vi ud over landegrænser

Henrik Have Christensen, co-founder og CCO

Planteslagternes force er at være helt rene produkter med en hjemmelavet, høj kvalitet. De forventer  i 2025, at størstedelen af deres indkomst stammer fra eksport. Tyskland, England og Tjekkiet (stor foodservice-kunde, der lige nu har fornøjelsen af Planteslagternes smags-opfindelser), men bl.a. Sverige er et nærmarked, som de også har set sig lun på.

Det skal ikke være en hemmelighed, at eksport er udfordrende, fordi markedet foretrækker lokale varer. Henrik og Emil forklarer, at det er lidt ligesom et marathon, som er gået over i ironman. Det er et stort kontinuerligt arbejde, hvor der går lang tid, før man får noget igen.

Planteslagterne forventer og foretrækker fortsat at have produktion i Danmark.

Det er ikke kun en dans på roser og et land af muligheder at være plantevirksomhed den dag i dag – måske er det virkelig den føromtalte ironman, som er på spil. I snevejr.

I eksport-regi oplever Planteslagterne særligt problemer med mættede markeder i den tyske foodservice-sektor, og Danmark og Sverige er meget økologi-fokuserede, og det gør sig muligvis ikke gældende på samme måde i resten af Europas lande. Hvis man gerne vil gøre en forskel gennem grønne måltider, så kræver det først og fremmest at kunne afsætte sine varer – ellers er effekten svær at få øje på.

Lige præcis økologi er en snak for sig selv. En dyrere pris for økologiske varer uden nødvendigvis at have kundegruppen, som efterspørger dette i samme grad som danskerne gør, bidrager blot til sværere konkurrence på det udenlandske marked. Et andet perspektiv på  økologi-samtalen drejer sig om økologi-barrierer ift. lovgivningen, som spænder ben for certificeringen af visse typer af fødevarer og ingredienser.

Netop dette er Plantebranchen særligt opmærksom på, og det er noget, vi hører fra samtlige medlemsvirksomheder.

Planteslagterne arbejder trofast og dedikeret på mission grønnere-mad-i-storkøkkener!

Med produkterne fra Planteslagterne kan foodservice-sektoren nemlig få hjemmelavet kvalitet med lav forarbejdsningsgrad og uden allergener direkte i de professionelle kantiner og køkkener. Planteslagterne har formået at standardisere deres clean-label-produkter, så der ikke er udsving i smag og kvalitet i opskrifterne. Det gør livet nemmere for køkkenerne, og Planteslagterne opfylder derfor et særligt convenience behov, som er efterspurgt i denne sektor, hvor mængderne er store, budgettet er stramt, og tempoet er højt.

Planteslagterne har på stående fod indgået et samarbejde med Scandic Hotels i Danmark til deres konferenceretter og restauranter. De oplever generelt, at storkøkkener er på en rejse mod mere grønt og har reelle nedskrevne plantebaserede og/eller økologiske (del-)mål, og derfor satser Planteslagterne også særligt på B2B – business to business.

Bæredygtighed er også en endnu større del af Planteslagternes brand nu, og det viser sig f.eks. på emballagen, som nu også illustrerer CO2-udledning sammenlignet med animalske kødprodukter.

I foodservice er der få beslutningstagere
som influerer mange mennesker

Emil Andersen, co-founder og CEO

Køkkener og det tilhørende personale er på vej ind i et paradigmeskift i takt med, at den grønne omstilling viser sit ansigt. Planteslagterne ønsker at være med til at lukke det behov og marked, som er opstået. Der er derfor også nye produkter på vej – f.eks. risottokugler – og så kan du også snart finde Planteslagterne i din nærmeste 7-Eleven.

Forbrugeren skal kunne genkende Planteslagterne fra flere steder, og derfor kan du også fortsat finde dem i kølediskene landet over. Den typiske Planteslagterne-forbruger er den normbevidste kunde, men også madentusiasten falder særligt pladask for Planteslagterne-sortimentet.

Vi skal balancere mellem at være klar til at tage det næste skridt samtidig med ikke at få munden for fuld. Ikke bide over for meget, hellere tage det i bidder!

Emil Andersen, co-founder og CEO

Tak til Emil og Henrik fra Planterslagterne for at sludre med os – vi ønsker jer god vind både herhjemme og ude i den store vide verden!

Mød også Tempty Foods

Mød også Oatly

Vil du også have besøg af sekretariatet og blive månedens medlem? Vi kan tage udgangspunkt i en bestemt vinkel eller blot et generelt visit, det vil kun være en absolut fornøjelse for os at komme forbi. Tag fat på medlemschef Stella på stella@plantebranchen.dk og hør mere!

Du er måske også interesseret i