Oatly 13 scaled

Mød Oatly: Svensk producent, som drømmer om at ændre samfundets madvaner

Oatly er meget mere end appetitvækkende havreprodukter og eksemplarisk copywriting fremhævet af enhver marketing-medarbejder på LinkedIn. Julie og Freya fra sekretariatet er draget over Øresund for at besøge Oatlys hovedkvarter i Malmø, så vi kan komme helt tæt på vores svenske medlem og stille skarpt på, hvad der gør Oatly til lige præcis…Oatly! Læs med her:

I 1994 fik Oatly deres første patent på havredrik – siden er det gået stærkt og særligt i de sidste par år har der været fart på – i 2012 var de 50 ansatte og i 2023 tæller de 2000 medarbejdere. Hvad er det så for en virksomhed, som 2000 mennesker har sin gang i?

Sustainability has been a part of the Oatly idea since the beginning – we are a company build on the idea of change

Malina Andersson Lee, public affairs specialist, Oatly

Et idealistisk drive – havredrik for en grønnere verden

Malina, som arbejder med public affairs, fortæller, hvordan Oatlys overordnede fokus er bæredygtighed. Hun understreger, at fødevaresystemet er en essentiel driver i klimaforandringerne, og derfor er Oatly en fødevarevirksomhed, som gerne vil gøre forbrugeren bevidst omkring CO2-udledninger. Det gør Oatly bl.a. ved – som noget helt nyt – at sætte tal på produkternes CO2-udledning uden på emballagen. I 2021 blev der i løbet af året offentliggjort produkt-klimaaftryk på 128 produkter i Europa repræsenterende alle Oatly-produkter på det europæiske marked.

Men udledningen er jo målt i tal, der kan være svære at oversætte til hverdagen, så vi spørger ind til, om forbrugeren overhovedet er klar over, hvornår et tal er meget eller lidt udledning? Det er stadig en så ny trend i produktdesign, forklarer Malina, at de fleste rigtigt nok ikke vil vide det, men hvis det i fremtiden bliver en naturlig del af alle produkter, vil det være nemt at sammenligne. Tyskland kan fremhæves som eksempel, men det er helt klart et tiltag som stadig er i proces, påpeger hun.

Oatly som en politisk brik i samfundspuslespillet

De fleste forbrugere er ikke klar over, at Oatly er særdeles politisk aktiv ift. at fokusere på påvirkning af relevante politiske processer, initiativer, policy og lovgivning. Det mærker vi i Plantebranchen, fordi vi fra tid til anden arbejder sammen med Oatly om særlige mærkesager. Så sent som i sommers, hvor høringen for EU-skolemælksstøtten var oppe og vende i de grønne kredse, bidrog Oatly med deres underskrift og perspektiver.

Du kan læse vores debatindlæg i Information her, hvor Oatly også er medunderskriver.

Oatly er sprunget ud af Lunds Universitet i sin tid, og de vender stadig tilbage til spørgsmålet: “What do the scientists say?” i alt hvad de gør, fortæller Malina. Netop forskning er vigtigt at engagere sig i, og Oatly gør gerne sit for at bidrage til den omstilling af landbruget, som er nødvendig. I skrivende stund er Oatly involveret i flere forskningsprojekter, og et af dem er et svensk landbrugsprojekt, som handler om ændre produktionen fra foder til føde på en farm – herefter sammenlignes årene på parametre som antallet af brødfødte mennesker (2500 kcal/dagen), CO2-udledning og arealforbrug.

This is the future for farmers – we are not working against farmers, we are completely dependent on them

Malina Andersson Lee, Sustainable Eating Specialist, Oatly

Det er vigtigt for Malina at understrege, at Oatly arbejder for, at landmænd skal have støtte til at træde nye stier i omstillingen af landbruget f.eks. gennem EU’s landbrugsmidler.

Oatlys politiske indsats sker både i samspil med offentligheden, men også bag kulisserne for den almene forbruger – nemlig med brancheforeninger og direkte hos EU-kommissionen. Malina forklarer, at oftest sker det politiske prægede arbejde mere under radaren ved at trække i trådene hos de tungere politiske aktører, men at offentligheden altid involveres, hvis det er fordelagtigt i den givne situation (f.eks. underskriftindsamlinger).

Oatly oplever indirekte diskrimination som mange andre plantebaserede virksomheder gennem lovgivning – økologi-barrierer og tilsætning, manglende adgang til midler på lige fod med animalske produkter (EU’s skolemælksstøtte) og moms-differentiering. Det er derfor vigtigt, at vi slår hovederne sammen i den plantebaserede sektor. Malina fortæller, at selvom flere af virksomhederne er konkurrenter på markedet (f.eks. Oatly vs. andre producenter af plantedrikke), så har de fælles “fjender” i form af lovgivning som spænder ben.

Derfor er der så stor interesse i at slå hovederne sammen på tværs af organisationer og virksomheder med samme ønske om et enten fair eller favoriseret marked til fordel for den grønne omstilling.

Oatly, Plantebranchen og resten af Europa: internationalt samarbejde i den plantebaserede industri

For Oatly er det vigtigt at være medlem af Plantebranchen af flere årsager. For det første er Danmark et vigtigt marked for Oatly, hvor nationale perspektiver fra brancheforeningen er værdsatte og nødvendige for at lykkes. For det andet har det en helt anden slagkraft at være en del af et fællesskab i forhold til at ville skabe politisk og samfundsmæssig forandring. Plantebranchen taler på vegne af samtlige af værdikædens virksomheder, hvorimod Oatly er en enkelt virksomhed, forklarer Malina. På den måde skaber Plantebranchen en platform for Oatly, som giver stor værdi. Det fremhæves også, at Plantebranchen giver vigtige input til EU-agendaen.

Det er selvfølgelig en form for symbiose, fordi uden de enkelte virksomheder og deres unikke input, ville det slet ikke være muligt at vide, hvad der er op og ned ude “i marken” og det grønne felt, som Plantebranchen opererer i.

Being part of political work with the alliances is the key both directly and indirectly

Malina Andersson Lee, public affairs Specialist, Oatly

Netop disse alliancer og samarbejder blandt virksomheder, forskellige brancheforeninger og organisationer er gennemgående i det plantebaserede felt. Oatly er f.eks. også medlem af Växtbaseret Sverige (som svarer til den svenske version af Plantebranchen) samt ENSA, som er det europæiske netværk. Netop dette engagement i de forskellige foreninger gør Oatly til et meget værdsat medlem og en stærk virksomhed at have med på holdet i kampen for et bæredygtigt fødevaresystem – både indenfor og udenfor de svenske landegrænser.

Tak til Malina fra Oatly for at have os på besøg – hejdå och vi ses igen!

Mød også MyDietPal

Mød også GRØD

Du er måske også interesseret i